Friday, July 31, 2009

Very Beautiful Thoughts

This is beautiful indeed!







Subhanallah...Our fingers and hand








.


ALLAH


Saya hampir membuang e-mail ini namun saya telah diberi keberkatan untuk membaca terus hingga ke penghujung.

ALLAH , bila saya membaca e-mail ini, saya fikir saya tidak ada masa untuk ini.... Lebih lebih lagi di waktu kerja.

Kemudian saya tersedar bahawa pemikiran semacam inilah yang sebenarnya, menimbulkan pelbagai masaalah di dunia ini.

Kita cuba menyimpan ALLAH di dalam MASJID pada hari Jumaat......

Mungkin malam JUMAAT ?

Dan sewaktu solat MAGRIB sahaja?

Kita suka ALLAH pada masa kita sakit.......

Dan sudah pasti waktu ada kematian..

Walau bagaimanapun kita tidak ada masa atau ruang untuk ALLAH semasa bekerja atau bermain..... Kerana...... Kita merasakan di waktu itu kita mampu dan sewajarnya mengurus sendiri tanpa bergantung padaNYA.

Semoga ALLAH mengampuni aku kerana menyangka... ...

Bahawa nun di sana masih ada tempat dan waktu di mana ALLAH bukanlah yang paling utama dalam hidup ku. (nauzubillah)

Kita sepatutnya sentiasa mengenang akan segala yang telah DIA berikan kepada kita.

DIA telah memberikan segala-galanya kepada kita sebelum kita meminta.

RENUNGKANLAH

Sebarkanlah seandainya ANDA BENAR-BENAR MENGHAYATI!! !

Ya aku CINTA ALLAH .

Dia adalah sumber kewujudanku dan Penyelamatku

DIA lah yang menggerakkan ku setiap detik dan hari. TanpaNYA aku adalah

HAMPAS yang tak berguna.

Ini adalah ujian yang mudah.

Kalau anda benar meyintai ALLAH dan tidak berasa malu akan segala kebaikan yang telah diberi ALLAH kepada mu... Kirimkanlah kepada rakan- rakan anda.

Sekarang!!! Anda ada masa kah untuk berbuat demikian?

Pastikan anda scroll hingga ke penghabisan.

Susah vs. Senang

Kenapa susah sangat nak sampaikan kebenaran?

Kenapa mengantuk dalam MASJID tetapi sebaik saja selesai ceramah kita segar kembali?

Kenapa mudah sekali membuang e-mail agama tetapi kita bangga mem"forward" kan email yang tak senonoh?

Hadiah yang paling istemewa yang pernah kita terima.

SOLAT adalah yang terbaik....

Tidak perlu bayaran , tetapi ganjaran lumayan.

Notes:

Tidakkah melucukan betapa mudahnya bagi manusia TIDAK Beriman PADA ALLAH setelah itu hairan kenapakah dunia ini menjadi neraka bagi mereka.

Tidakkah melucukan bila seseorang berkata "AKU BERIMAN PADA ALLAH" TETAPI SENTIASA MENGIKUT SYAITAN. (who, by the way, also "believes" in ALLAH ).

Tidakkah melucukan bagaimana anda mampu hantar ribuan e-mail lawak yang akhirnya tersebar bagai api yang tidak terkawal., tetapi bila anda hantar e-mail mengenai ISLAM , ramai orang fikir 10 kali untuk berkongsi?

Tidakkah melucukan bagaimana bila anda mula menghantar mesej ini anda tidak akan menghantar kepada semua rakan anda kerana memikirkan apa tanggapan mereka terhadap anda atau anda tak pasti sama ada mereka suka atau tidak?.

Tidakkah melucukan bagaimana anda merasa risau akan tanggapan orang kepada saya lebih dari tanggapan ALLAH terhadap anda.

Aku berDOA , untuk semua yang menghantar mesej ini kepada semua rakan agar mereka di rahmati ALLAH.

Aaminnnn...

Pemanasan Enjin - Perlu Ke Tak?


Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim dengan hampir semua pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya termasuk helikopter. Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi.

Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit. Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk memulakan perjalanan. Gua syak makan masa dalam 15 minit juga. Brader-brader macam tu gua ingat mesti bangun awal punya. Semua ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.

Masalahnya sekarang, di manakah pelajaran tentang memanaskan enjin ini diajar? Kalau tak silap gua, masa sekolah dulu pun tak ada pun cikgu-cikgu yang pandai-pandai ajar pasal benda ni. Masa pergi ambil kursus memandu di JPJ pun tak ada belajar benda-benda macam ni. Di univesiti pun tak ada belajar. Sekolah-sekolah agama rakyat pun tak ada menyediakan tajuk ini di dalam silibus pembelajaran mereka. Jadi di mana?

Berdasarkan pemerhatian gua dengan sedikit kajian, upacara pemanasan enjin telah dilakukan sejak zaman-berzaman. Mula-mula mungkin datuk gua start panaskan enjin kereta dia sebelum pergi sekolah kerja guru besar. Kemudian bapa gua pula bila dah pakai kereta, teringat pula amalan datuk gua masa nak pergi sekolah dulu. Jadi bapa gua pun setiap pagi sebelum nak pergi kerja panaskanlah juga enjin Volvo kegemarannya.. Kemudian bila gua dah besar, dah pakai kereta sports dua pintu, gua pula ikut panaskan enjin kereta. Tapi sebenarnya gua tak buat. Sebab gua ada ilmu pengetahuan tentang enjin. Tambah lagi biasanya gua bangun lambat. Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?

Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun, United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?

The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia? Gua rasa memang dah tak payah nak panaskan enjin lagi dah. Start kereta terus jalan saja.

Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu Les Ryder berkata, "Engines run best at their design temperature". Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan enjin lu orang di dalam keadaan pepura (idling) adalah bukan cara yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan kata lain stail Amerika, lagi 'gentle' kalau pandu terus.

Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan minyak pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding silinder akan mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.

Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia akan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.

Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.

Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pun gua tengok dah mula pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah men-convert karbon monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini ialah pencemaran udara dapat diminimakan.

Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap
suhu 400 - 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu yang mana ia boleh beroperasi, lu orang perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling) maka semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Lu orang syak apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?

Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin. Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin.

Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang lu orang perlu tahu bahawa setiap enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang lu orang perlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan pepura (idling)?

Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing bagi kita rakyat Malaysia. BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin keretanya. Sebab dia orang tahu kalau enjin cepat rosak nanti mesti lu orang kompelin. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus blah cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini karang siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan bini tapi enjin kereta terbiar hidup.

Satu perkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan lu orang tidak bergerak. Kalau tunggu makwe turun LRT, berhenti tepi jalan bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit. Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global.

Akhir kata setujukah anda bahawa memanaskan enjin di waktu pagi boleh menjahanamkan enjin dan dunia?

Save The Planet.

How Men can Make a Woman Happy


It's not difficult to make a woman happy.
>
> A man only needs to be:
>
> 1. a friend
> 2. a companion
> 3. a lover
> 4. a brother
> 5. a father
> 6. a master
> 7. a chef
> 8. an electrician
> 9. a carpenter
> 10. a plumber
> 11. a mechanic
> 12. a decorator
> 13. a stylist
> 14. a sexologist
> 15. a gynecologist
> 16. a psychologist
> 17. a pest exterminator
> 18. a psychiatrist
> 19. a healer
> 20. a good listener
> 21. an organizer
> 22. a good father
> 23.
> very clean
> 24. sympathetic
> 25. athletic
> 26. warm
> 27. attentive
> 28. gallant
> 29. intelligent
> 30. funny
> 31. creative
> 32. tender
> 33. strong
> 34. understanding
> 35. tolerant
> 36. prudent
> 37. ambitious
> 38. capable
> 39. courageous
> 40. Determined!
> 41. true
> 42. dependable
> 43. passionate
> 44. compassionate
>
>
> WITHOUT FORGETTING TO:
>
> 45. give her compliments regularly
> 46. love shopping
> 47. be honest
> 48. be very rich
> 49. not stress her out
> 50. not look at other girls
>
> AND AT THE SAME TIME, YOU MUST ALSO:
>
> 51. give her lots of attention, but expect little yourself
> 52. give her lots of time, especially time for herself
> 53. give her lots of space, never worrying about where she
> goes
>
> IT IS VERY IMPORTANT:
>
> 54. Never to forget:
> * birthdays
> * anniversaries
> * arrangements she makes
>
>
> HOW TO MAKE A MAN HAPPY
>
> 1. Show up naked
> 2.
> Bring Alcohol

Don't fall a sleep in the jungle!
















Do not
fall asleep in the jungle!!!!!! Or get drunk there either.
(just unbelievable! !)

Wednesday, July 29, 2009

Ronaldo akhirnya menemui sentuhan gol


MADRID: Pemain paling termahal di dunia, Cristiano Ronaldo akhirnya menyumbang gol pertama untuk kelabnya, Real Madrid apabila mengalahkan kelab dari Ecuador, Liga de Quito 4-2 dalam perlawanan Piala Keamanan di sini, awal pagi tadi.

Penyerang Portugal berusia 23 tahun itu yang menikmati bayaran termahal 94 juta Euro apabila menyertai Real dan meninggalkan Manchester United - berjaya menyempurnakan penalti pada minit ke-48.

Kemenangan Real itu membolehkan ia melangkah ke separuh akhir Jumaat ini menentang kelab Itali, Juventus.

Bagaimanapun, pemain Real yang lebih menyinar ialah Esteban Granero atau dikenali El Pirata atau "Lanun", yang dibeli daripada Getafe.

Dia mencuri tumpuan apabila dengan menyumbang satu gol dan membantu satu lagi gol menerusi pertahanan antarabangsa Jerman, Christoph Metzelder.

Sebelum ini, Ronaldo gagal menyinar serta menyumbang sebarang gol dalam beberapa perlawanan persahabatan bersama kelab barunya itu termasuk ketika Real menentang kelab Ireland, Shamrock Rovers.

Meskipun menang, pemain Real yang menyinar ketika perlawanan itu ialah Karim Benzema yang menyumbang gol tunggal Real. - AFP

Wanita mati dipukul suami

KUALA LUMPUR: Akibat cemburu, seorang lelaki yang di bawah pengaruh dadah dipercayai memukul isterinya sampai mati kerana mengesyaki isterinya mempunyai hubungan dengan lelaki lain.

Kejadian awal pagi itu berlaku di sebuah hotel di Jinjang apabila lelaki berusia 34 tahun itu, mengamuk dan bertengkar dengan isterinya yang berusia 30 tahun, serta mencederakannya menggunakan cerek elektrik yang terdapat di hotel tersebut.

Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan, berkata mayat mangsa ditemui terbaring di tepi katil oleh pekerja hotel tersebut kira-kira jam 5.30 pagi dalam keadaan bogel dan hanya ditutupi sebahagian badannya dengan selimut tebal.

"Kejadian berlaku antara 12 tengah malam dan 4 pagi. Berdasarkan siasatan awal, polis percaya suspek memukul isterinya menggunakan cerek itu dan daripada senario kejadian tidak menolak suspek di bawah pengaruh dadah," katanya di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) itu, hari ini.

Beliau berkata, polis juga percaya pergaduhan antara suami isteri itu berlarutan sehingga menyebabkan lelaki berkenaan tidak dapat mengawal diri sehingga memukul dan menghentak isterinya ke dinding.

Zakaria berkata, pasangan suami isteri itu yang berasal dari Slim River, Perak tiba di Kuala Lumpur Jumaat lalu dan menginap di hotel berkenaan.

Seorang rakan wanita mangsa, turut tinggal di bilik yang sama sejak Ahad lalu, katanya.

"Polis sedang mengambil keterangan dari rakan wanita mangsa yang turut menginap di bilik hotel tersebut dan siasatan awal mendapati rakan wanita itu turut menyaksikan pergaduhan tersebut dan beliau juga dicederakan suspek," katanya.

Beliau berkata, selepas pergaduhan itu, lelaki tersebut memaksa rakan wanita itu keluar bersamanya ke sebuah gerai berhampiran hotel tersebut jam 4 pagi tadi dan apabila pulang ke bilik hotel kira-kira 5.30 pagi, pintu bilik hotel itu berkunci.

"Apabila pekerja hotel membuka pintu, mangsa terbaring dan sudah meninggal dunia. Suspek kemudian melarikan diri bersama barang peribadi isterinya dengan menaiki sebuah van berwarna biru bernombor plat WNB 5698," katanya.

Beliau berkata, motif pembunuhan masih disiasat dan begitu juga hubungan antara saksi yang dalam lingkungan usia 20-an itu dengan pasangan berkenaan.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk bedah siasat dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh, katanya.

Sementara itu, seorang ahli keluarga mangsa yang tidak mahu dikenali berkata, mangsa pernah membuat laporan polis beberapa kali kerana suaminya sering menderanya sepanjang sembilan tahun perkahwinan mereka.

"Kerana sayang dia tarik balik laporan itu walaupun tahu suaminya seorang penagih dadah. Saya bersama empat saudara lain termasuk bapanya baru datang pagi ini dari Gemas (Negeri Sembilan) untuk mencari dia di hotel berkenaan selepas dia menghubungi bapanya malam tadi.

"Apabila tiba di hotel kami dapati ramai polis dan mengetahui dia sudah meninggal dunia di hotel itu," katanya yang ditemui di IPD itu. - Berna

Adun Selangor jual durian

Oleh Md Fuzi Abd Lateh
bhnews@bharian.com.my


MOHD Isa melayan pelanggan memilih durian bermutu di gerainya di hadapan Bangunan Umno Bahagian Hulu Selangor.

Wakil rakyat Batang Kali hilang pendapatan akibat elaun digantung

KUALA KUBU BHARU: Tidak mempunyai pendapatan akibat digantung elaun selama enam bulan, mendorong Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batang Kali, Mohd Isa Abu Kasim, nekad bekerja sambilan menjual durian di hadapan Bangunan Umno Bahagian Hulu Selangor, di sini, sejak minggu lalu.

Katanya, beliau perlu mencari kerja sambilan membantu anak saudaranya, Nor Azlan Mansor, 35, menjual raja buah di sini demi mencari pendapatan selepas digantung kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Selangor pada 15 Julai lalu.

"Saya tidak malu melakukan kerja menjual durian ini. Apa boleh buat elaun kena gantung. Nasib rakyat perlu dibela walaupun hidup dalam serba kekurangan ini.

"Walaupun mendapat tekanan pembangkang, saya tidak berputus asa melakukan kerja ini demi mencari rezeki halal, termasuk membantu rakyat di Batang Kali," katanya ketika ditemui Berita Harian, di sini, semalam.

Katanya, setiap hari selama empat jam bermula jam 8 malam beliau menjual durian yang dibeli dari Pahang kepada penduduk sekitar Hulu Selangor.

"Saya bersyukur kerana ramai pelanggan memberi sokongan membeli durian di sini. Pendapatan mencecah RM700 setiap malam digunakan untuk kos penyelenggaraan sewa pejabat, gaji pekerja dan sumbangan kepada rakyat di kawasan ini," katanya.

Mohd Isa berkata, kerajaan Selangor mengambil tindakan menggantung elaun dan kebenaran menghadiri Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) lima wakil rakyat Barisan Nasional (BN) baru-baru ini selepas mendakwa mereka menegur Jawatankuasa Ketelusan dan Kebertanggungjawaban Selangor di luar dewan .

"Saya melihat tindakan kerajaan negeri itu terlalu kejam dan tidak adil. Mereka melakukan sesuatu yang tidak berhati perut. Rakyat tahu menilai semua itu," katanya sambil tidak menolak kemungkinan akan mengusahakan perniagaan lain selepas berakhirnya musim durian.

4 beradik tidak ada sijil kelahiran


NORSAFINAH bersama tiga dari empat anaknya yang tidak mempunyai sijil kelahiran sejak dilahirkan.

KUALA KEDAH: Empat beradik berusia antara dua dan tujuh tahun dari Kampung Lorong Tujuh di sini, tidak memiliki sijil kelahiran kerana ibu bapa mereka gagal mendaftar semula perkahwinan mereka di negara ini selepas bernikah di Songkhla, Thailand, lapan tahun lalu.

Ibu mereka, Norsafinah Ghazali, 30, mendakwa dia dan suaminya, Roslan Abdul Rahman, 31, yang bernikah pada 2001 tidak mampu membayar denda RM1,000 seorang kepada Jabatan Agama Islam Kedah untuk mendaftarkan semula perkahwinan mereka.

Hasil perkongsian hidup, pasangan itu dikurniakan lima anak iaitu Mohd Anas, 7; Alis Suraya, 6; Mohd Yassin; 5, Mohd Haikal, 2 dan Siti Khatijah, setahun.


Bagaimanapun, anak bongsu mereka yang dilahirkan di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini, mempunyai sijil kelahiran tetapi nama bapa tidak dapat diletakkan di dalam dokumen itu kerana masalah sama.

Norsafinah yang berasal dari Air Hitam, Pulau Pinang berkata suaminya yang bekerja sebagai nelayan berpendapatan kurang RM250 sebulan dan tidak mampu membayar denda, tambahan Mohd Haikal menghidap penyakit buah pinggang yang turut memerlukan kos rawatan.

"Disebabkan tiada sijil kelahiran, saya membuat rayuan ke Pejabat Pelajaran Negeri untuk menyekolahkan anak sulung saya dengan mengemukakan kad pengenalan diri dan suami serta sijil nikah kami yang dikeluarkan pihak berkuasa Thailand sebelum ditempatkan di Sekolah Kebangsaan Seberang Nyonya.

"Saya tidak tahu nasib anak saya yang lain kerana tanpa sijil kelahiran mereka sukar untuk menikmati hak kerakyatan seperti kanak-kanak seusia mereka," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini, semalam.

Norsafinah berkata, beliau dan suaminya pernah ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) di Alor Setar untuk mendapatkan sijil kelahiran untuk anak mereka tetapi selepas diberitahu perlu membayar denda lewat daftar kelahiran bagi setiap seorang anak yang mencecah ratusan ringgit, niat itu terpaksa dilupakan kerana ketiadaan wang.

Malah, disebabkan masalah kewangan, ada kalanya Mohd Haikal dan Siti Khatijah, terpaksa diberi minum air kosong bercampur gula bagi menggantikan susu.

"Esok (hari ini), Mohd Haikal akan dimasukkan ke HSB bagi menjalani pembedahan kedua membesarkan saluran buah pinggang kanannya," katanya.

Norsafinah berharap ada pihak tampil membantunya menyelesaikan masalah.

'Dakwaan balu suami ada RM160b berasas'

PORT DICKSON: Siasatan awal Biro Pengaduan Awam (BPA) mendapati, dakwaan seorang balu yang mengadu suaminya meninggalkan wang sebanyak RM160 bilion dalam akaun sebuah bank tempatan mempunyai asas.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk T Murugiah, berkata wanita berusia 48 tahun itu mengemukakan bukti termasuk menyerahkan cek dan dokumen perniagaan bertaraf antarabangsa yang diusahakan suaminya yang berumur 52 tahun.

"Saya sudah mengadakan mesyuarat pertama dengan wakil bank berkenaan dan mereka berjanji untuk menjalankan siasatan dalaman serta memberi maklum balas mengenainya dalam tempoh dua minggu.

"Siasatan awal mendapati, dakwaan itu mempunyai asas, tetapi kita tidak tahu sejauh mana kebenarannya. Jika terbukti benar, kita akan membantu beliau mendapatkan haknya, termasuk menuntutnya di Amanah Raya Berhad," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan Seminar Motivasi Pembantu Am Pejabat Gred N1/N4 anjuran Kesatuan Pembantu Am Pejabat Perkhidmatan Awam di sini, semalam.

Jumaat lalu, Murugiah yang bertanggungjawab terhadap BPA mendedahkan pihaknya sedang menyiasat laporan seorang balu yang mengadu suaminya ada meninggalkan wang sebanyak RM160 bilion dalam akaun sebuah bank tempatan.

Beliau berkata, pihaknya terkejut dengan aduan berkenaan kerana ia membabitkan sejumlah wang yang besar, tambahan lagi, ia dimiliki oleh seorang rakyat Malaysia dan jika benar, suaminya adalah lelaki terkaya di negara ini.

Mengikut laporan Forbes Asia yang disiarkan Mei lalu, lelaki terkaya di Malaysia adalah peneraju Kumpulan Kuok, Tan Sri Robert Kuok yang memiliki nilai aset terkumpul sebanyak AS$10 bilion (RM36 bilion), manakala ahli perniagaan Ananda Krishnan di tempat kedua dengan AS$9 bilion (RM31.5 bilion).

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Wednesday/Nasional/20090729003249/Article/index_html
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...