Saturday, August 22, 2009

Gelisah lelaki muda


PENGELUARAN air mani atau air mazi tanpa rangsangan seksual dikenal pasti menjadi masalah kepada ramai lelaki dan pakar perubatan sebelum ini menyifatkannya sebagai masalah kesihatan yang boleh memudaratkan.

Keputusan doktor pakar ketika itu dibuat kerana kepercayaan air mani dijadikan daripada darah dan tulang sumsum.



Oleh itu, pengeluarannya tanpa rangsangan boleh membuatkan lelaki pucat, lemah, mandul dan mati pucuk.

Kepercayaan itu masih berkekalan walaupun perkara ini ditafsirkan pakar terkini sebagai perkara semula jadi dan tidak perlu dibimbangkan.

Pengeluaran air mani tanpa rangsangan seksual juga satu ketika dilabelkan sebagai ‘Spermatorrhea Panic’ atau pengeluaran air mani akibat kegelisahan.

Perkara itu boleh berlaku mengikut keadaan seperti ketika mandi tanpa stimulasi seksual, ketika buang air kecil atau air besar, ketika menukar atau memakai pakaian, ketika menjalani pemeriksaan, ketika bersukan dan juga keletihan fizikal.

Pakar Psikologi, Dr Alfred Kinsey, pernah menterjemahkan ‘Panic Spermatorrhea’ sebagai fenomena semula jadi lelaki muda. Katanya, jika disalah tafsir, perkara itu boleh menjadi tekanan kepada lelaki berkenaan.

Di sesetengah negara seperti Pakistan, India, Bangladesh dan Nepal, pengeluaran air mani tanpa rangsangan seksual dianggap penyakit lemah tenaga batin.

Mereka berpendapat fenomena itu membuatkan mereka lemah dan tidak bertenaga. Fenomena bergelar ‘Sindrom Dhant’ itu masih lagi menular di kalangan lelaki muda dan berusia. Mereka juga masih percaya kemudaratan masalah itu.

Jadi tidak hairan jika masyarakat kita di sini juga terpengaruh dengan fenomena seumpama itu dan menganggapnya sebagai penyakit atau musibah.

Pengeluaran air mani tanpa rangsangan yang berlaku dalam keadaan saya senaraikan tadi sebenarnya memang ada elemen perasaan dan emosi, yang turut mempengaruhi rangsangan badan yang boleh mencetuskan ejakulasi.

Yang penting, seseorang lelaki itu jangan khuatir mengenai perkara seperti itu dan perlu sedar bila dia dalam situasi akan mengeluarkan air mani tanpa rangsangan.

Sebenarnya, mungkin secara tidak sedar seseorang itu mengalami sedikit rangsangan secara tidak langsung, maka berlakulah pengeluaran air mani.

Jangan bimbang kerana ia tidak memerlukan apa-apa rawatan kecuali memberi keterangan dan maklumat mengenai fenomena itu supaya individu yang mengalaminya seperti anda tidak tertekan.

Bagaimanapun, ada ubat yang boleh diberi seperti ubat mengurangkan keresahan supaya minda lega.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...