Thursday, August 27, 2009

Laila Ali dari tinju jadi seorang ibu

Laila Ali dari tinju jadi seorang ibu

Oleh Shamsiah Sanin


Laila bangga menjadi ibu Muhammad Conway atau CJ.

Di sebalik latihan keras dalam sukan tinju, Laila akur dengan naluri seorang wanita yang inginkan sebuah keluarga, anak dan kehidupan bahagia

SIAPA yang tidak mengenali ahli tinju wanita Laila Ali, anak kepada legenda tinju dunia, Muhammad Ali. Sejak kecil Laila memang sudah menunjukkan minat untuk mewarisi dan meneruskan kehebatan bapanya walaupun Muhammad Ali sendiri tidak merestui cita-citanya.

Anak kedua Muhammad Ali dengan isteri ketiganya Veronica Porche dan setakat ini beliau adalah yang paling terkenal di kalangan sembilan orang anak Muhammad Ali.

Sepanjang kerjayanya sebagai ahli tinju, Laila, 32, menang semua 24 perlawanan yang pernah disertainya, manakala 21 perlawanan berkesudahan dengan KO. Satu-satunya ahli tinju yang pernah mencederakan kelopak mata Laila, ialah Valerie Mahfood ketika mereka berlawan pada 2003.

Di kalangan keluarganya, Laila terkenal dengan sikap keras kepala sehingga Muhammad Ali, dalam satu pertengkaran dengannya memberitahu ahli keluarga yang lain: "Jangan pujuk Laila, dia seorang yang keras kepala, sama seperti saya."

Namun, di sebalik latihan keras dan gigih untuk berjaya dalam sukan tinju, Laila tetap akur dengan fitrah dan naluri seorang wanita yang inginkan sebuah keluarga, anak dan kehidupan yang bahagia.

Laila bersama lagenda tinju dunia, juga bapanya, Muhammad Ali.

Laila yang kini bergelar ibu kepada Curtis 'CJ' Muhammad Conway, 6 bulan hasil perkahwinannya dengan Curtis Conway dan ibu tiri kepada tiga orang anak beliau daripada perkahwinan terdahulu, mengaku bahawa kehidupan sebagai seorang ibu mempunyai cabaran yang cukup hebat berbanding dunia sukan tinju.

Kehadiran CJ benar-benar menggembirakan dan mengubahkan corak hidup Laila dan suaminya, lebih-lebih lagi Muhammad Ali sendiri.

Apa yang pasti Muhammad Ali sudah mempunyai seorang pewaris yang dapat meneruskan legasi dan kehebatan beliau di gelanggang tinju.

"Sebagai ahli tinju, saya perlu menjalani latihan yang keras dan mematuhi disiplin, selain memastikan mendapat tidur yang cukup untuk mengekalkan kecergasan. Namun, apabila menjadi ibu keadaannya jauh berbeza. Saya sering kurang tidur dan perlu bangun beberapa kali setiap malam untuk menukar lampin dan menyusukan CJ. Rutin saya bertukar mengikut rutin CJ, jika dia tidur saya boleh berehat tetapi jika dia bangun saya juga perlu bangun," katanya.

Laila dan Curtis Conway.

Beliau mengaku menerima pelbagai petua daripada rakan dan keluarga ketika hamil untuk penjagaan bayi, tetapi hanya selepas dirinya benar-benar menjadi ibu barulah beliau menyedari cabaran dan tanggungjawab yang terpaksa dilaksanakannya.

Laila berkata, beliau tidak menyangka tanggungjawab menyusui bayi amat mencabar dan kini memahami mengapa ada sebilangan ibu yang gagal menyusui anak mereka.

"Apabila anda menyusui sendiri bayi, anda seolah-olah menjadi 'mesin pengeluar susu' yang perlu berfungsi 24 jam sehari dan bersedia setiap kali diperlukan. Puting payu dara juga kerap luka atau melecet dan amat menyakitkan," katanya.

Beliau bagaimanapun berkata, masa menyusukan bayi adalah antara saat yang amat indah dalam kehidupan seorang ibu bersama bayinya.

"Ketika menyusui CJ saya berasa amat dekat dengannya. Ia suatu pengalaman yang tidak akan saya lupakan seumur hidup saya, walaupun puting payu dara kerap melecet. CJ memang kuat menyusu," katanya.

Laila bagaimanapun berkata, beliau tetap mahu menyusui CJ sepenuh masa untuk tempoh sekurang-kurangnya enam bulan sebelum bayinya diberi makanan pejal.

"Saya mahu melakukan semua perkara mengenai CJ bersendirian kerana saya tidak mahu tertinggal sesaat pun masa yang begitu istimewa melihat bayi saya membesar dan berkembang," katanya.

Memang tidak diragukan lagi bahawa CJ yang dilahirkan di kalangan keluarga ahli sukan profesional bakal mengikut jejak langkah ibu dan datuknya suatu masa nanti, namun Laila berkata, beliau tidak akan menggalakkan anaknya menjadi ahli tinju.

"Jika dia mahu menjadi pemain bola sepak, saya akan membenarkan dan menggalakkannya, tetapi bukan sukan tinju, tidak untuk anak comel saya," katanya.

PROFIL: Laila Ali
Nama timangan: Lay Lay
Tarikh lahir: 30 Disember 1978
Tempat lahir: Miami Beach, Florida
Ayah: Muhammad Ali
Ibu: Veronica Porche
Kerakyatan: Amerika
Kepercayaan: Ortodoks

Rekod tinju:
Jumlah perlawanan: 24
Menang: 24
Kalah: 0
Menang dengan KO: 21

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...