Thursday, August 13, 2009

Maximumkan ASB dari Overdraft….


http://www.pie2020.com/blog/2008/01/25/pengurusan-kewangan/maximumkan-asb-dari-overdraft/

Memandangkan ramai gak yang tanya tanya pasal kegunaan overdaft nie dengan lebih detaill … aku akan tunjukkan calculation dari kaedah OD…… cara kiraan nie mmg aku nak share masa TT … pasal senang nak terang kan … kalau korang tak pahamm .. terus jee aku leh terangg kan … tapi kalau kat sini … aku tak nak nampak kalau korang tak pahamm … apa yg aku takut.. korang silap paham jee … nanti korang buat lain pulak …. iskkk … abiss lak duit OD tu … heheheh ..

aku siap buat perenggann .. pasal kak aida dah tegurr… sakit mata dia baca .. pasal takde perenggan … sorry yerrkk kak … kita nak cepatt … kekadang main taip jee .. silap kee .. apa kee .. janji tak lari dari maksud yang aku nak sampai kan …. okay lah..sambung balikk ….

salah satu tujuan akaun OD nie .. kita leh buat utk maximum kan saving kita…. kata lah sebelum nie kita cuma saving RM300 sebulan…. kalau pakai method od nie .. kita leh saving RM500…. tu contoh jee .. jgn lee korang ikut bulat bulatt … pasal lain orang lain financial dia …. cash flow orang lainn…. tak sama …. so cam mana pun kena buat kira kira duluu … kalau orang yg jee belanja melebihi gaji …. dia kena guna kan OD utk support expenses dia …. tapi kalau orang tu mmg takde masalah kewangan … maksud nye gaji dia sentiasa cukupp … so dia leh guna kan OD tu utk max ASB….

contoh cam aku … tak perlu nak maximum ASB… pasal aku nye ASB dah max….cuma nak max kan akaun bini akujee ….. by bulan 4 nie..insya allah penuhh … that ’s why aku guna OD nie utk investment rumah aku …..bini aku suka lah tu aku tolong dia penuh kan savingg … tapi bukan dia leh gunaa …. of course aku akan cagar kan balik ASB tu utk dapat kan OD lagi .. .eheheh … so dia just dapat dividend jee lah …

aku kasi satu scenario seperti dibawah …kata lah kita ada ASB = 11k…. nie paling minimum… so OD akaun kita akan ada RM10450…… kata lah sebelum nie kita saving RM100…. so kita cuba simpan ASB kita RM200 dari kaedah OD niee … so dalam 1 thn.. kita akan guna kan rm2400…  aku suggest korang awal terus je lah keluar kan lump sum selama 1 thn tu … keluar kan terus rm2400 … terus masuk ke asb kita…….maksud nye thn 1 kita dah guna kan od tu sebanyak rm2400……kata lah dividend 10%…. senang aku nak kira…… so masuk thn ke 2… kita dpt dividend pada jumlah saving RM11k … plus RM2400… so total dividend ialah rm1349…so dividend nie kita kena lah masukkan balik dalam akaun OD kita………. repeat kan step tu sampai lah kita nampak balance akaun OD kita menurun.. pas tu dia naik balik pasal saving kita dah makin bertambahh … dah leh menampung pengeluaran setiap thn yg kita buat tu …… nampak kee tak apa yg aku cuba sampai …. ehehe .. tu yg aku tak prefer tulis kat sini … takut korang silap pahamm …. aku cuba simplify seperti kat bawah ….

 ASB = RM 11k ..

OD = RM10450 … (95% dari RM11k)

tu modal permulaan kita lahh.. assuming kita dpt dividend 10%….. senang aku nak kira… pasal calculator pun takde kat aku sekarang niee … thn lepas kan dividend nye 9%.. so dekat dekat lah tu …

thn 1. ….

keluar kan OD = 2400.. ..

Balance OD = 10450 - 2400 = 8050.

masuk thn ke 2…. kita dapat dividend. kan .. kan .. kann ..

dividend asb= 10% x (rm11k + 2400) = 10% x rm13400… = 1340…

kita keluar kan dividend tu . masuk kan balik dlm akaun OD…

balance akaun OD = 8050+1340 = 9390…

kita guna kan akaun od nie utk saving ASB lagi ..= 2400 sethn…

BalanceOD Â Â sekarang nie = 9390 -2400 = 6990….

masuk thn ke 3…

total ASB = rm11k + 2400 + 2400… =15800

so dividend ASB = 10% x 15800 = 1580 ….

so balance OD sekarang = 6990 + 1580….=8570 …

kita repeat balik …. keluar kan 2400 dan masuk kan dalam ASB…

Balance OD = 8570 - 2400Â = 6170 …

masuk thn ke 4 …

total asb = RM11k + 2400 + 2400 + 2400Â = rm18200….

dividend = 10% x 18200 = 1820 ….

repeat sama gak .. keluar kan RM2400… dalam akaun OD..

balance OD sekarang = 6170 +1820 - 2400 .= 5590…

masuk thn 5….

Total ASB = RM11k + 2400 + 2400 + 2400 + 2400 = Rm20600 …. tahniahh.. anda berjaya gandaan simpanan anda dalam masa 5 thn.. tanpa effect belanja lainn…… tanpa ada masalah…

dividend ASB = 10% x 20600 = 2060….

balance OD sekarang … 5590 + 2060 = 7650 ….

repeat balik step yg sama .. keluar kan rm2400 utk simpanan asb….

 lepas nie korang kita sendiri yerkk .. aku penat nak kira kan .. hehehehe… bayang kan kalau kita leh gandakan saving kita tanpa effect cash flow kita.. tanpa buat pinjamman .. tanpa buat personal loan … tanpa guna credit carfd berlebihann … amacam .. bagus kee tak …

ada trickk sikit kat sini … cam interest yg kita kena dari penggunaan OD tu …. interest 6.75% daily rest … kalau kita guna rm2400 .. sethn kita kena interest dalam rm162 utk setahun.. (2400x 6.75% )…. ada cara cam bank tak dpt caj kita sebykk tu …. heehh…ehhehe… kalau nak tau … leh turun TT kat ramal junction… aku nak explain kat sini .. agak susahh… takut korang tak nampak flow dia cam mana …….

apa yg aku nak tekan kan sini .. setiap method ada kebaikan dan keburukanye.. …pada aku system nie ok … keburukannnye ialah pada diri kita sendiri .. sama ada kita boleh displinn … sama ada kita boleh tahan nafsu bershopping kita… pasal guna OD nie … kita sentiasa ada duitt … bila sentiasa ada duit … setan pun sentiasa menggoda kita utk berbelanja … cam mana pun akan lari sikit targett …Â cam aku …….sesenang jee aku beli laptop baru … hehehe ..walaupun objective aku beli laptop nie ialah utk business … utk main share. stockk .. or maybe soon forexx…… that why aku kena ada laptop yg baru …pasal laptop yg sedia ada .. dah berusia 5 thn… so alang alang beli … ambik lah latest nye …..

pada sesapa yg nak try cara nie .. aku nasihat kan .. start dgn amount yg kecik dulu .. .minimum rm11k .. should be ok … pasal kalau korang joli katak punn… korang hilang rm11k jee …. lebih kurang sama jee dgn credit limit credit cardd…. sebenarnyee cara nie sesuai sgt utk sapa yg nak settle kan hutang credit cardd …. interest credit card 18% sethn.. .. compare dgn OD interest 6.75% atas baki berkurangan … memang jauh beza….. sebab tu aku tekan kan awal tadi .. kena tgk financial masingg masingg…. jgn ikutt orang … tapi paham kan cara tu dulu . baru sesuai kan ikut financial kita…. aku nie takde lah pandai mana ….tapi setakat nak kasi advice yg basic tu boleh lah …. lagi pun aku rasa dulu aku belajar accounting pun takde ajar rolling camniee .. dia cuma ajar interest calculation jee … entah apa apa lagi lah … yg kekadang aku pun tak pahamm kena ada formula niee …. tak nampak cam mana nak apply dalam kehidupan harian kita…

setakat nie jee aku nak share…. pasal aku tak nampak korang paham ke tak apa yg aku tulis ini…. nie just 1 way communicationn… tu yg lecehh…. susah sikit nak terang kan … better jumpa face to facee…. ber TT ke .. leh cite lebih lanjutt ….jgn lah korang ingat aku nak cajj lakk … pasal nie just knowledge sharingg…. asal kan korang doa kan aku murah rezeki cukup lahh …sesama kita bina kehidupan yg lebih selesa… prepare untuk masa masa akan datang ….

apa pun.. assignment korang … abis kan lah kiraan tu …. korang tgk lah ASB korang mencanak naikk …. tanpa effectt cash flow korang pun .. tanpa gangu belanja harian korang tu …… malah leh ganda kan saving tu ……

kalau tak paham kee .. kurang pasti kee .. feel free to ask question here… no problemm .. no service caj …. hehehhe ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...