Monday, May 18, 2009

Warga emas dibunuh



KOTA BHARU: “Kami berdua berpuasa hari ini (semalam) dan sepatutnya berbuka bersama. Arwah memang rajin berpuasa. Dia mungkin kepenatan menyebabkannya mahu tidur di bilik.

“Namun, sebaik pulang daripada mengajar, hati saya luluh apabila melihat dia terbaring dalam keadaan kaku dan lebam,” kata Zuraidah Salleh, 40, anak kepada seorang wanita warga emas, Zaharah Sulong, 84, yang disyaki dicekik selepas rumahnya diceroboh masuk di Kampung Sireh Bawah Lembah di sini, semalam.

Zuraidah, seorang guru berkata, dia pulang ke rumah seperti biasa, kira-kira jam 2.30 petang dan mendapati pintu utama rumah berkunci.

Menurutnya, dia memanggil ibunya untuk membuka pintu berkenaan tetapi tidak disahut dan terpaksa masuk melalui pintu belakang rumah yang tidak berkunci.


“Ketika itu, saya nampak tingkap terbuka dan pintu belakang bahagian bawah tidak berkunci. Saya masuk melalui pintu itu dan terus pergi ke bilik ibu dan mendapati pintunya tidak berkunci.

“Saya begitu terkejut ternampak ibu dalam keadaan terbaring dengan terdapat kesan lebam di lengan dan leher manakala keadaan bilik berselerak,” katanya.

Katanya, dalam keadaan berselerak itu, dia mendapati sebentuk cincin dipakai arwah ibunya hilang disyaki dicuri penceroboh itu.

“Arwah bukan seorang yang suka memakai barangan kemas dan saya menyedari kehilangan cincin berkenaan selepas kejadian,” katanya.

Difahamkan, ia bukan kali pertama rumah terbabit diceroboh kerana sebelum ini pernah berlaku kejadian sama, namun penceroboh dipercayai waris mangsa berjaya diberkas penduduk kampung.

Seorang jiran yang enggan dikenali, berkata sebelum kejadian dia sempat melihat mangsa berbual mesra dengan seorang jiran lain kira-kira jam 12 tengah hari.

“Dia seorang yang sihat walaupun usianya agak lanjut. Seperti biasa, dia berbual mesra kerana memang dikenali dengan sikap peramah dan baik,” katanya.

“Saya nampak anak arwah pulang mengajar dan kemudian keluar semula dari rumah sambil memberitahu ibunya sudah tiada. Saya turut terkejut dan tidak menyangka kejadian ini boleh berlaku,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Zahruddin Abdullah ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu.

Beliau bagaimanapun berkata, pemeriksaan awal polis tidak dapat memastikan sama ada mangsa mati dibunuh atau sebaliknya.

“Kita akan menyiasat kes ini secepat mungkin dan mayat mangsa dihantar ke Hospital Raja Perempuan Zainab II untuk dibedah siasat,” katanya

“Sebaik pulang, saya hairan pintu depan berkunci dan berkali-kali memanggil ibu membukanya tetapi tidak dijawab.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...